13. Saeimas deputāta, daudzbērnu ģimenes tēva, Rīgas Katoļu ģimnāzijas absolventa Krišjāņa Feldmana runa Saeimā, 2022. gada 31. martā, pieņemot Civilās savienības likumprojektu konceptuālajā – pirmajā lasījumā.
Konservatīvajiem vienmēr bijis svarīgi negrozīt Satversmē un Civillikumā ierakstīto laulības un ģimenes jēdzienu. Vienlaikus Konservatīvo vērtība ir arī demokrātija un tiesiskums.
Demokrātija pastāv uzskatu dažādībā, bet līdzsvaru tajā panāk tiesiskums. Tieši tiesiskums nodrošina to, lai funkcionētu demokrātija, kuras pamatā ir tiesību normu ievērošana, tostarp arī cilvēka tiesību un pamatbrīvību ievērošana. Tāpēc tiesām ir dota neatkarīga vara lemt taisnīgi un visas sabiedrības interesēs. Tieši tāpēc tiesas spriedumi ir saistoši visiem un ir izpildāmi neatkarīgi no tā, kāds ir mūsu katra subjektīvais viedoklis par attiecīgo spriedumu vai arī mūsu pārstāvēto organizāciju pozīcija līdz kāda konkrētā sprieduma pieņemšanai.
Ja tiesas spriedumi netiek pildīti, tas apdraud visas sabiedrības kopējās intereses, tiesiskumu un demokrātiju. Ja sagrūst tiesiskums, zūd demokrātija. Rezultātā valsts kļūst autoritāra un tautas vara faktiski koncentrējas dažādu grupējumu rokās.
Satversmes tiesa, Augstākā tiesa, Tiesībsargs, Eiropas Savienība
Pēc tam, kad Satversmes tiesa 2020. gada nogalē bija pieņēmusi spriedumu “Par Darba likuma 155. panta pirmās daļas neatbilstību Satversmei”, bet 2021. gada pavasarī – spriedumu “Par valsts nodevu par īpašuma tiesību un ķīlas tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā neatbilstību Satversmei”, Ministru prezidents izdeva rezolūciju, kura bija adresēta Tieslietu ministrijai un kurā tika prasīts līdz šā gada 1. martam izstrādāt tādu tiesiskā regulējuma modeli, lai pēc būtības tiktu izpildīts pirmais Satversmes tiesas spriedums. Tā nu Konservatīvo priekšā bija grūts uzdevums – radīt tādu regulējumu, kas neapdraudētu konservatīvās vērtības, proti, Satversmē un Civillikumā definētos laulības un ģimenes jēdzienus, un vienlaikus nodrošinātu normālu konstitucionālās iekārtas funkcionēšanu.
Civilās savienības likuma analogi ir vairākās Eiropas Savienības valstīs. Mums ir jāpieņem realitāte – Latvijā kā Eiropas Savienības valstī mēs nevarēsim iztikt bez regulējuma, kas nodrošinātu tiesisko aizsardzību arī citāda dzīves stila piekritējiem. To mums atgādina Eiropas Cilvēktiesību tiesas lēmumi, to ļoti skarbā veidā (pat pārkāpjot savas robežas) nolēma Satversmes tiesa.
Augstākās tiesas (AT) Administratīvo lietu departaments 2021. gada izskaņā atcēla administratīvās apgabaltiesas spriedumu un nodeva jaunai izskatīšanai lietu, kurā kāds viendzimuma pāris tiesājas ar valsti, lai panāktu, ka viņu savienība tiktu juridiski atzīta. Pašreiz Latvijā procesā ir gandrīz trīsdesmit tiesvedības, kurās tiek izskatīta viendzimuma pāru prasība atzīt tos par ģimenēm. Ir pamats domāt, ka Tiesas gaida iespējamo Saeimas lēmumu par šo likumprojektu, pirms sāk nekontrolētu judikatūras veidošanas procesu… Un to gaida ne tikai tiesas.
Tiesībsargs, kas tika ievēlēts, pateicoties margināli noskaņoto deputātu balsīm, šā gada janvārī likumprojektā “Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā (Nr. 1215)”, ar mērķi apkalpot iespējamos tiesas spriedumus, uz otro lasījumu iesniedza priekšlikumu, kas attiecībā uz sociālo pabalstu saņemšanu paredz, ka, citēju, “tādas pašas tiesības kā laulātajiem ir personām, kuru attiecības ir atzītas par ģimenes attiecībām ar tiesas spriedumu”. Priekšlikums tika noraidīts ar Konservatīvo balsīm.
Kā politiķis, kas nevēlas uzkāpt uz grābekļa otrreiz, negribu, ka mēs lietas atstājam pašplūsmā, atstājam lemšanu tiesai un turklāt, iespējams, piedzīvojam, ka tiek pieņemts spriedums, kas patiešām īsti nesaskan ar konservatīvajām vērtībām. Tieši tāpēc tagad ir jārada mehānisms, kas, neaizskarot laulību un ģimeni, tomēr nodrošina tiesisko aizsardzību arī pavisam nelielam cilvēku skaitam, vienlaikus ļauj mums izvairīties no pārsteigumiem un dod iespēju noraidīt jebkādus turpmākos Eiropas Savienības pārmetumus.
Baiļu pamatotība un atbalsts ģimenēm
Jautājums, kas visvairāk tiek locīts sava politiskā kapitāla uzaudzēšanai, diemžēl ir bailes – bailes no tā, ka Latvijā ģimenes ir apdraudētas. Bet vai tā tiešām ir? Igaunijā, kur līdzīgs risinājums darbojas jau vairākus gadus, ir šāda statistika. Trīs gadu laikā laulājušies 19 tūkstoši tradicionālo ģimeņu, bet reģistrējušies un kļuvuši valstij redzami, tādējādi saņemot tiesisko aizsardzību, tikai 108 viendzimuma pāri. 19 tūkstoši un 108… Pievērsiet uzmanību šiem skaitļiem! God. deputāti, beigsim baidīt Latviju ar briesmoni tumsā, kura nav.
Pilnīgi nepamatots ir mīts par to, ka civilās savienības regulējuma ieviešana kaut kādā ziņā paātrina, vai par neizbēgamu padara viendzimuma laulību atzīšanu. Kaut gan pasaulē ir valstis, kuras ļoti strauji uzņēmušas ultra-liberālu kursu, tepat blakus labs piemērs ir tā pati Igaunija, kur civilās savienības regulējums ir spēkā kopš 2016. gada 1. janvāra, jau vairāk nekā sešus gadus dodot iespēju atbruņot radikāli liberālos spēkus, kas pieprasa laulības institūta deformāciju.
Estonia: Legalization of Civil Partnerships
https://www.loc.gov/item/global-legal-monitor/2016-01-14/estonia-legalization-of-civil-partnerships/
Otra lieta – Konservatīvā partija uzskata, ka ir daudz nozīmīgāk cīnīties “par”, nekā “pret”. Par kuplām ģimenēm Latvijā, par daudzbērnu ģimenēm, lai patiešām beidzot mēs varētu piedzīvot tautas ataudzi, un par tādu vidi, lai mūsu emigrējušās ģimenes atgrieztos tēvu zemē. Desmitiem gadu tie bijuši vien tukši lozungi.
Atbalstot Konservatīvo iniciatīvu, mēs beidzot ģimenēm esam piešķīruši reālu finansiālu un tādējādi iedrošinām Latvijā veidot kuplas ģimenes. Ir reformēta ģimenes valsts pabalstu sistēma, krīzes laikā jau divreiz piešķirti pabalsti ģimenēm ar bērniem, mēs reformējam bērnu tiesību aizsardzības sistēmu. Tie ir vairāki reāli padarīti darbi, nevis gaudošana par bailēm. Es rosinu vēl vairāk radīt iedrošinošus un motivējošus mehānismus, lai laulību un bērnu skaits Latvijā turpinātu augt. Un ierosinu pamanīt un aizsargāt arī tos nedaudzos cilvēkus, kas domā citādi, izdarot to tā, ka netiek apdraudēta laulība un ģimene. Lūk, tas ir konservatīvi – reāli darbi Latvijas atjaunotnei un aizsardzība visiem.
Bērna intereses un pāvesta viedoklis
Ģimene ir tā, no kuras mēs katrs nākam, un tā veido sabiedrību, kurā dzīvojam. Laulība ir savienība starp vīrieti un sievieti, lai veidotu ģimeni, ko sargā mūsu valsts Civillikums.
Civilās savienības kā juridiska institūta ieviešana nekādā veidā neskar laulības un ģimenes institūtu, kas definēts Civillikumā, kura Ģimenes tiesību sadaļa ir un paliek negrozīta.
Piedāvātais modelis paredz iespēju divām pilngadīgām personām (gan pretēja, gan viena dzimuma) noslēgt notariālu vienošanos – līgumu, kas nodibina vai izbeidz personu savstarpējās nemantiskās un mantiskās tiesības un pienākumus.
Likumprojekts ir veidots tā, lai aizstāvētu bērna labākās intereses. Bērna labākajās interesēs ir tas, lai bērna mātes un tēva mantiskās un personiskās attiecības būtu aizsargātas un sakārtotas. Piemēram, bērns būs mantinieks tai mantai, kuru attiecīgā puse – bērna māte vai tēvs – mantos, pamatojoties uz civilās savienības noteikumiem; bērns būs ieguvējs no tā, ka tiks regulēta mājsaimniecības izdevumu segšana; bērns būs ieguvējs, ja viņa mātei vai tēvam būs kāds cilvēks, kas gādās un rūpēsies par viņa māti vai tēvu.
Šis Civilās savienības likumprojekts, līdzīgs tam, par kādu 2010. gadā iestājās pāvests Francisks, kad vēl bija Buenosairesas arhibīskaps, norādot, ka tas ir risinājums, lai ievērotu Romas katoļu Baznīcas doktrīnu, kas neparedz svētīt viena dzimuma pāru laulību, kur nu vēl sakramentālā kārtā, ir ilgu mēnešu, vairāku institūciju un nevalstisko organizāciju smaga intelektuālā darba rezultāts.
Pope Francis indicates support for same-sex civil unions: https://www.bbc.com/news/world-europe-54627625
Pāvesta izteikums par to, ka ir jārada likums, kas aizsargātu viena dzimuma personu civilo savienību, atrodas ārpus Katoļu baznīcas tiesiskā tvēruma un neparedz mainīt Katoļu baznīcas kanonisko tiesību kodeksu, nedz laulības noslēgšanas kanonisko formu. Tas nozīmē, ka pāvests komentē to, kā varētu rīkoties sekulārā sabiedrība, kurā valsts un baznīca ir dalītas. Sekulārajā sabiedrībā pieņemts likums, kas juridiski regulētu attiecības starp viendzimuma personām, neietekmēs Katoļu baznīcu, kurai ir sava likumdošana, kas ir saistoša katoļticīgajiem visā pasaulē, proti, šādam likumam nebūs ietekme pār Katoļu baznīcas juridisko regulējumu laulību jomā.”
LU Teoloģijas fakultātes mācībspēki komentē pāvesta Franciska izteicienu. https://www.tf.lu.lv/par-mums/zinas/zina/t/61714/
Protams, neapmierināto radikāļu grupas joprojām būs abās pusēs, taču mūsu mērķis ir samierināt sabiedrību un padarīt to stiprāku pret draudiem, kuri patiešām apdraud mūsu zemi un valsti.
Ģimenes jēdziens Civillikuma kontekstā
Atbilstoši spēkā esošajam Civillikumam, ko saistībā ar šo likumprojektu nav plānots grozīt, šis likums neparedz iespēju juridiski nodibināt ģimeni, jo to var izdarīt tikai tad, ja atbilstoši Civillikumam noslēdz laulību.
Saskaņā ar Civillikumu ģimene ir savienība, kas tiek radīta laulības noslēgšanas rezultātā starp divām personām. Saskaņā ar Civillikumu ģimene ir arī māte, tēvs (augšupējie), bērni (lejupējie), māsas un brāļi, pusmāsas un pusbrāļi (sānu līnijas radinieki). Ģimenes jēdziens ir cieši saistīts ar Civillikuma mantojuma tiesību daļu, kur regulēta likumiskā mantošana.
Vienlaikus jautājums par ģimeni ir vērtējams no divām pusēm – juridiskās un sociālās. No juridiskā viedokļa – laulība ir Civillikuma tiesību normās regulēta juridiska procedūra ar noteiktām juridiskām sekām, proti, laulības nodibināšana (fakta reģistrācija) izraisa ģimenes tiesiskās attiecības, kuras tālāk noteiktas Civillikuma dažādās nodaļās, tostarp attiecībā uz pēcnācējiem, uzturēšanu, uzticību, mantošanu, saistību tiesībām.
No sociālā viedokļa – dzīvot ģimenes dzīvi var, arī neuzņemoties saistības, kuras noteic laulības institūts Civillikumā. Tostarp dzīvot ģimenes dzīvi var, katram pēc savas brīvas izvēles nereģistrējoties (apzinoties sekas), vai reģistrējoties (ja likums paredz) jebkādā citā leģitīmā formā. Tātad jēdzieni ģimene un ģimenes dzīve atšķiras.
Te jāatzīst, ka nevienam ikdienā un neformālās sarunās nav aizliegts saukt savu attiecību modeli, arī to, kas nav reģistrēts, par ģimeni. Arī pie notāra reģistrētu mantisku savienību netiek aizliegts tā saukt. Tomēr, domājams, Konservatīvie lietos juridiski korektu terminoloģiju, civilo savienību tā arī saucot par civilo savienību.
Civilā savienība ne tuvu nav laulība
Skaidrības labad un saistībā ar dažādām manipulācijām vēlos koncentrēti iezīmēt, ar ko civilās savienības institūts atšķiras no laulības institūta.
Pirmais un galvenais – atšķiras šo divu juridisko institūtu mērķi. Laulība ir sociāli un juridiski atzīta un saimnieciska savienība (arī seksuāla, jo paredz uzticību), bet CSL mērķis ir tikai noteikt personu savstarpējās nemantiskās un mantiskās tiesības un pienākumus (netiek prezumēts, ka starp pusēm ir jābūt seksuāla rakstura attiecībām, kas ietvertu uzticību).
1. Nav paredzēta pušu uzvārda maiņa pēc savienības noslēgšanas. Tostarp vienas puses uzvārda izraudzīšanās par kopējo uzvārdu, vienas puses uzvārda pievienošana otras puses uzvārdam;
2. Nav paredzēta likumiskā mantošana starp pusēm, jo civilās savienības puses nav radinieki Civillikuma izpratnē;
3. Civilās savienības puses nav viens otram neatraidāmie mantinieki, un tiem nav tiesību uz neatņemamo daļu pie testamentārās mantošanas;
4. Nav paredzēta civilās savienības nodibināšana dzimtsarakstu nodaļās un konfesijās (Civillikuma 51. un 53. pants);
5. Nodibinot juridisko faktu pie notāra, nav nepieciešami liecinieki (Civillikuma 56. pants);
6. Nav prasība pēc kopdzīves, un dzīvošana atsevišķi trīs gadus nav pamats, lai prasītu civilās savienības izbeigšanu. Civilo savienību pēc abu pušu iesnieguma izbeidz notārs vai tiesa, ja puses nevar vienoties par mantiskiem jautājumiem vai ja viena puse nevēlas izbeigt savienību.
7. Ņemot vērā to, ka civilā savienība nav laulības institūts, civilā savienībā esošām personām nav prasība būt savstarpēji uzticīgām un dzīvot kopā, kā to noteic laulības gadījumā (Civillikuma 84. pants).
Likumprojekts neparedz arī ārvalstīs reģistrētu dažādu civilo savienību atzīšanu Latvijā. Atzītas tiek tikai tās civilās savienības, kas reģistrētas Latvijā.
Secinājumi
Ņemot vērā visu iepriekšminēto, vispirms jau to, ka minētais likumprojekts neapdraud ne Satversmē, ne Civillikumā definētos laulības un ģimenes jēdzienus, nepastāv nekādi ideoloģiski šķēršļi šī likuma atbalstīšanai konceptuālajā pirmajā lasījumā.
Mēs stabili stāvam uz pārbaudītām vērtībām un veramies nākotnē, ticam un veicinām attīstību.
Mūsu vērtības ir nemainīgas.
Leave a Reply